Taalontwikkeling: Kwartierlezen + Oproep boeken voor het kwartierlezen dat nog op het programma staat

 

Met kwartierlezen* willen we niet enkel het versterken van het technisch lezen (en dus het stijgen van (AVI)niveau) en het begrijpend lezen (met het inoefenen van de leesstrategieën als voorspellen, samenvatten, her/teruglezen, vragen stellen,... maar vooral ook het leesplezier verhogen. Dit doen we door elke dag in een ander boek te lezen en dat boek door te geven.

We bouwen langzaam op van 5 minuten naar een kwartier. Momenteel zitten we aan 10 minuten. In volledige stilte lezen tot de zandloper doorgelopen is of de timer afgaat.

We oefenen bij sommige boeken ook het expressief lezen, want soms lezen we ons gelezen stukje ook even luidop. Luidop lezen voor een publiek is helemaal anders: traag en met een heel duidelijke articulatie.

We deden de voorbije tijd volgende sessies (weken): 

- stillezen in boeken van bibbox 1

stillezen lezen in een boek van de klasbib op niveau

stillezen lezen in een lievelingsboek van thuis 

    (soms zelfs met zaklamp in het thema licht/donker)

stillezen (en luidop voorlezen)  in een mop/raadselboek

stillezen in boeken van bibbox 2

op het programma: 

- stillezen in boekjes over relaties (vriendschap, verliefd zijn, familie, weerbaarheid,...)  

stillezen (en luidop voorlezen)in 'weetjesboeken' (informatieve boeken, kinderencyclopedieën,...)

- stillezen lezen in een lievelingsboek van thuis 

stillezen in boeken van bibbox 3

- stillezen in strips

- stillezen in de boeken bij onze taalmethode Talent waar dit jaar deeltjes van gelezen werden voor begrijpend lezen, taaldenken, etc. 

WARME OPROEP:  

Hebben jullie thuis boeken waar wel in gelezen wordt, maar slechts eenmalig of te weinig: geef het boek mee zodat het dit schooljaar dienst kan doen in onze klasbib en bij kwartierlezen. Op verzoek en zeker in juni gaan de boeken terug mee naar huis. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Kronkeldiedoe - 5 september